Sidor

fredag 30 januari 2009

Ordning på torpet

Äntligen kan vi sätta p för sjukdomsföljetongen...tror vi...
Efter många om och men fick vi till slut träffa en erfaren barnläkare som faktiskt intresserade sig för Alinas fall.
I går eftermiddag tog vi oss till Barnmedicinmottagningen i Hisings-Backa och efter en timme hade vi fått det hela bekräftat. Alina har mycket riktigt haft en kraftig bakteriell infektion i blodet men som tur är har antibiotikan bitit som den skulle och när vilämnade Österrike var hennes infektionsvärden i princip på normal nivå. Dock spände denna barnläkare blicken i oss och gjorde klart att Alina inte fick gå till skolan under den närmaste veckan och att vi på Onsdag ska ha en ny kontakt för att följa upp henne innan vi bestämmer om och när hon är fit för skola eller fysisk aktivitet, I vilket fall som helst känns det skönt att ha en läkare som är intresserad och engagerad i att följa upp Alinas tillstånd.
Med tanke på vår upplevelse med Dr Träskalle på Östras infektionsavdelning, skickade jag ett mail till Dr Kopenec i Schwarzach. där jag bad honom på engelska bekräfta hur jag uppfattade situationen.
Idag fick vi svar från honom och hans svar stämde väldigt väl överens med vår egen och vår nya läkares uppfattning och inrådan.
Jag tror att jag ska börja fundera på hur man kan filtrera ut vettvillingar, terrorister, illgärningsmän och träskallar på ett effektivt sätt... Kanske man kan använda en kombination av mikrovågsteknik och scanning av hjärnan för att mäta densiteten...ju lägre densitet desto större träskalle? Vem vet, det kanske hägrar ett Nobelpris som tack för betydande bidrag för mänsklig utveckling..? Om inte annat kanske det motverkar att man får dessa inkompetena exemplar inskrivna vid läkarutbildningen...?

I går blev Emmie och hennes kompisar TV-stjärnor för en kort stund. De som beskådade Samsung-galan kunde se ett gäng flamsiga flickor som vinkade till TV-kamerorna så kraftigt att höjdhopparnas ribba dallrade...
Emmie, Fanny, Johannna, Olivia, Linda och Hanna hejade fram Gabrielle, den största stjärnan, som sprang sina sextio meter runt 8,67 sek...schwisch..det är fort för att vara 12 år! I vilket fall som helst tyckte tjejerna att det var en höjdarkväll på Scandinavium!

/pace

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att ni hittade en kompetent läkare...är Sverige i sådan kris att vårt eget barnsjukhus inte har tid med sina patienter...hemskt?!
Låter i allafall sunt att dottern får ta det lugnt ett tag och hinna friskna till efter denna pärsen!

Såklart jag såg Emmie och hennes kompisar...men jag trodde de var några andra friidrottstjejer ifrån vår by...nu förstår jag varför en av dem kändes så bekant!
Önskar er en härlig helg!
Kramar,
Fam. Gillenäng...vid pennan I-B

The Wehlander family sa...

Gott att ni fått träffa en doktor som inte köpt legitimationen på nätet och som faktiskt har gått alla kurser, även den med empati ! Gabrielle var jätteglad för att hennes kompisar var och tittade. Befinner oss nu i Malmö, och det är hur kul som helst. Bara det att stå bakom Linus Thörnblad i kaffekön......och Yannik Tregaro.......du fattar att jag har skoj!!! Ärligt talat, jag tycker det är så kul att kolla på alla ungdomar. Hoppas ni får en bra helg. Catarina - läst sms kanske? Svara på sms och inte här........ // Elisabeth