Sidor

måndag 3 augusti 2009

Fjällbacka

Nästa fas på semestern var ett besök hos fam Ö i Fjällbacka. På vägen upp dit fick vi höra att ett fraktfartyg förlist i det extremt hårda vädret utanför Strömstad. Det enda som fanns kvar var några flytvästar och några vrakrester. Av de sex besättningsmännen fanns inte ett spår. När man tänker på det är det ofattbart att något sådant kan hända. Vi lever ju ändå på tvåtusentalet med allehanda kommunikationshjälpmedel...men man får konstatera att vi ännu inte kan bemästra naturens urkraft. Då väger vi alltför lätt. När vi kom upp till Fjällbacka och "checkade in" på Pensionat Öijerskär fick vi höra att det blåst över 28 sekundmeter under natten och man kan lugnt säga att frisyrerna hade svårt att behålla sin ursprungliga glans.
Kaffe med tillhörande kaloribomb intogs innan vi styrde kosan mot Tanumstrand, där en stund shopping vidtog följt av en kall öl (mmm så gott det var!) och sedermera en sen lunch i Grebbestad.
Som alltid (det är kanske fel att uttrycka sig så, när man är där för andra gången) bjöds det på fantastiska skaldjur med gott, porlande, svalt vin som kvällsmål. Det är lätt att förstå mysfaktorn om man skulle befinna sig på samma ställe i mörkaste november med höststormar vinande runt knuten. Att sitta inne i värmen i gott sällskap med en cognac till kaffet, spanandes ut över det salta, grå, kalla havet när det vrålar mot land och regnet smattrar mot rutan i den kraftiga blåsten torde utgöra själva definitionen av hög mysfaktor.
På lördagen skulle Fam Ö spela generationsgolf så det var några taggade golfare som kröp till kojs för att få sin skönhetssömn.
Vissa spelar golf och andra tog sig längs kusten mot Smögen, där den välkända bryggan hägrade. Det blev "tick in the box" på flertalet bohusländska kustpärlor på vägen söderut. Hamburgsund, Bovallstrand och Kungshamn.
Väl i Smögen blev det promenad i solskenet i kombination med ett oändligt antal besök i diverse boutiqer längs bryggan, vilket tog ut sin rätt och vi tog en välbehövlig lunchpaus på Restaurant Lagergrens, en liten pärla till restaurant.
Tillbaka i Fjällbacka och en liten stänkare i "Örnnästet" (där jag och Catarina huserade) följt av en god grillafton i solnedgången gjorde själen gott!
En lagom sovmorgon på Söndagen var välbehövlig och det var ett riktigt gott väder spm strålade emot "Patrickarna" när vi gick till bageriet på morgonkvisten. Färskt bröd till frukost är en gudagåva och speciellt Frukt- och Nötbrödet i Fjällbacka. Det ligger för närvarande högst på vår interna topplista!
Med sol från en klarblå himmel var det näst intill självklart att vi tog en tur ut mot Dyngö, där vi fikade och Emmie fick en lektion i hur man för en eka framåt...inte helt enkelt...och det var tur att hon hade en bra instruktör! Tack Olivia!
Promenaden upp till utkiken på Dyngö gav nog hjärtsvikt till mer än en person i sällskapet. Vid näckrosdammen låg en bastant huggorm och solade sig i solgasset och vi som vet hur det ligger till, inser att pulsen sköt i höjden hos vissa av oss...Med visst sug i benen nådde vi utkiken som bjöd på en fantastisk utsikt. En bra dag hade man kunnat se ända till Sörlandet i Norgen, men tyvärr var det lite för disigt denna dag.
På vägen tillbaka bestämde vi att vi gjorde det enkelt för oss vad gällde middagen och vi styrde kosan mot Lilla Beriths, där depåerna fylldes upp inför nästa fas på semestern.
Till sist var vi åter packade och glada och tog adjö efter tre underbara dagar. Än en gång ett stort tack till Fam Ö! Riktigt trevligt på min ära!
Nästa fas i semstern är trippen till Strömstad (där jag just nu sitter och bloggar i hällande regn). Vi hade sett fram emot sol och bad ett par dagar, men med 17 grader i luften och ihållande regn är det inte riktigt så att man lägger sig på stranden...I stället tog vi oss till Halden, för att få en dos kultur och historia. Gudarna ska veta att det var under kraftiga protester som Alina och Emmie gick med på denna utflykt. Om sanningen ska fram, så var det tack vare att köpcentrat i Nordby lockade. Tyvärr (för min egen del) öppnade himlen sina portar ytterligare ett snäpp när vi steg ur bilen vid Fredrikstens Fästning, vilket tog udden av upplevelsen, och vi drog snart vidare till Nordby (som åtminstone gjorde att man slapp regnet). Resten av dagen gick i shoppingens tecken innan vi hittade en halvdan kinesrestaurant inne i Strömstad och landade i vår lilla stuga i Silverhornets stugby.